Вхід
Статистика
Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0

 

ЗАГАЛЬНА СЕРЕДНЯ ОСВІТА

(2016-2017 навчальний рік)

 

     В області обліковується 642 (функціонує – 620) загальноосвітні навчальні заклади (у тому числі 3 приватні), у яких навчається 110225 учнів.

     Для задоволення освітніх запитів громадян, в області функціонує 1 вечірня (змінна) школа у м. Черкасах (223 учні). Крім того, при загальноосвітніх навчальних закладах у 4 регіонах відкрито вечірні (змінні) класи з очною (заочною) формою навчання, які охоплюють 123 учні. 2314 учнів у 2016-2017 навчальному році навчаються за індивідуальною формою.

     Для розвитку здібностей обдарованої учнівської молоді функціонують 15 гімназій, 14 ліцеїв, 3 колегіуми, 30 спеціалізованих шкіл, територіальне відділення Малої академії наук. Запроваджене профільне навчання у 369 школах, у 193 школах відкриті класи з поглибленим вивченням окремих предметів, 975 учнів здобувають професію у 8 міжшкільних навчально-виробничих комбінатах.

     За результатами проведення обласного конкурсу на кращий проект опорної школи визначено переможцями, та відповідно до перспективних планів об’єднаних територіальних громад визначені як опорні навчальні заклади: Монастирищенська спеціалізована школа І-ІІІ ступенів № 5 Монастирищенської районної ради, Городищенська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 3 Городищенської районної ради, Білозірська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Білозірської сільської ради Черкаського району Черкаської області.

     До списку 24 пілотних опорних шкіл, відібраних у рамках проекту з реформування сільської освіти в Україні Міністерством фінансів України, що був започаткований спільно з Міністерством освіти і науки України та став можливий завдяки підтримці групи донорів, серед яких – Уряд США, Western NIS Enterprise Fund, а також компанія „Майкрософт Україна“, яка погодилася надати технічну допомогу в оснащенні опорних навчальних закладів, увійшла Катеринопільська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 1 Катеринопільської районної ради.   

     З метою поліпшення якості природничо-математичної освіти, формування інноваційного суспільства та підвищення конкурентоспроможності економіки, у 2016 році було внесено зміни до програми підвищення якості шкільної природничо-математичної освіти та продовжено термін її дії до 2021 року.

     У 2015 році придбано 4 шкільні набори LEGO з програмним забезпеченням для вивчення окремих предметів у 1-10 класах. У 2016 році –  5 шкільних наборів LEGO для Черкаської гімназії № 9 імені О. М. Луценка Черкаської міської ради, Тальнівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 2 Тальнівської районної ради, Золотоніської спеціалізованої школи № 2 інформаційних технологій Золотоніської міської ради, Коробівського навчально-виховного комплексу „загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад” Золотоніської районної ради, Монастирищенської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів № 5 Монастирищенської районної ради.

 

     З метою виявлення і розвитку у дітей творчих та математичних здібностей, формування початкових знань з математики, навчання школярів аналітично мислити та покращення механічної пам’яті, ефективного розв’язання нетипових завдань 4 навчальні заклади - Вільшанська загальноосвітньої школа І-ІІІ ступенів Городищенської районної ради, Руськополянська загальноосвітня школа І-ІІІ  ступенів № 2 Черкаської районної ради, Христинівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 2, Смілянська спеціалізована школа І-ІІІ ступенів № 5 Смілянської міської ради забезпечені шаховими кабінетами у 2016 році.

     Створений єдиний інформаційний освітній простір Черкащини: комп’ютеризовано 100 % загальноосвітніх навчальних закладів, 100 % із них підключено до мережі Інтернет. 82 % загальноосвітніх шкіл мають власні сайти. Встановлено 821 навчальний комп’ютерний комплекс. Усі шкільні бібліотеки обладнані комп’ютерною технікою та підключені до мережі Інтернет.

     В області діє обласна програма впровадження у навчально-виховний процес загальноосвітніх закладів інформаційно-комунікаційних технологій „Сто відсотків“ на період до 2021 року.

     У 2016 році придбано 5 лінгафонних кабінетів для Тернівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Смілянської районної ради, Монастирищенської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів № 5 Монастирищенської районної ради,      Червонослобідської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 Черкаської районної ради, Леськівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Черкаської районної ради та для Городищенської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 2 Городищенської районної ради.

     Затверджена обласна цільова програма „Інноваційні школи Черкащини на період до 2020 року“. Метою програми є створення умов для перспективного розвитку інноваційних шкіл Черкаської області, оптимізація процесу впровадження інновацій в освітній процес з урахуванням сучасних світових тенденцій, підвищення ефективності та якості регіональної системи освіти.

     Щорічно, завершуючи навчальний рік, підводяться підсумки участі учнів області у Всеукраїнських предметних олімпіадах, конкурсі-захисті науково-дослідницьких робіт Малої академії наук, відзначаються ті, хто своєю інтелектуальною працею прославляє Черкащину.

     У 2016 році 59 учнів із 7 районів і 3 міст області взяли участь у ІV етапі Всеукраїнських учнівських олімпіад з навчальних предметів. Здобули перемогу 24 учні, що становить 41 %.

     Тісна співпраця учнів, їхніх учителів та науковців дає добрі результати: впродовж п’яти останніх років. За результатами виступу на Всеукраїнських змаганнях Черкаське територіальне відділення Малої академії наук (далі – МАН) займає традиційно 7-8 місце у загальнонаціональному рейтингу. За результатами виступу у 2016 році з 46 учасників ІІІ етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту МАН перемогу отримали 24 учні. У 2016 році команда Черкаської області здобула 5 золотих медалей. Це є найвагомішим досягненням за останні 10 років.

     Вирішальну роль відіграє національно-патріотичне виховання школярів. У рамках реалізації Стратегії національно-патріотичного виховання дітей та молоді, затвердженої Указом Президента України від 13 жовтня 2015 року розширено мережу гуртків патріотичного спрямування. Функціонує 1 061 гурток  (13 тис. учнів).

     З метою формування у школярів патріотизму з 1 вересня 2016 року у кожному районі та містах обласного значення створено козацькі класи з числа учнів 5-8 класів. Функціонує 30 козацьких класів, у яких навчається 590 учнів. У варіативній складовій навчальних планів означених класів передбачено поглиблене вивчення історії козацтва, предметів духовно-морального спрямування, функціонування військово-патріотичних гуртків тощо.

     Крім цього, у Черкаській гімназії № 9 ім. О. М. Луценка Черкаської міської ради функціонують 6 кадетських класів, у яких близько 200 учнів, крім основних предметів шкільної програми, вивчають єдиноборства, фехтування, навчаються гри у шахи тощо.

     Проводиться робота із вшанування воїнів, які захищали і захищають територіальну цілісність і незалежність України. Поновлено експозиції шкільних музеїв, кімнат та музейних куточків. Наразі функціонує 2 150 музейних об’єктів, понад 1 300 з яких відкрито у 2015-2016 роках. 170 музеїв, присвячені героям Революції гідності та героям АТО. У 66 навчальних закладах встановлено меморіальні дошки та куточки пам'яті на честь загиблих патріотів.

     1 163 шкільні волонтерські загони, які об’єднують понад 14,5 тис. учнів, надають шефську допомогу понад 1 500 родинам учасників антитерористичної операції та Революції гідності.

     Проводиться популяризація професії захисника Вітчизни. Стало традицією проведення на базі Навчального центру Державної прикордонної служби України імені генерал-майора І. Момота зльоту загонів Юних Друзів Прикордонників.

     За ініціативою голови обласної державної адміністрації Ю. О. Ткаченка два роки поспіль відбувається нагородження учнів обласною почесною відзнакою „Відмінник Захисту Вітчизни“ за найкращі результати у вивченні предмета „Захист Вітчизни“. Таку відзнаку вже отримав 161 учень загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладів.

     Важливим чинником у запобіганні негативних проявів у дитячому середовищі є діяльність психологічної служби.

     Безпосередньо в навчальних закладах області працює 354 практичні психологи та 383 соціальні педагоги. Крім цього, функціонують 7 центрів практичної психології та соціальної роботи у містах Ватутіне, Сміла, Черкаси, Городищенському, Катеринопільському, Корсунь-Шевченківському районах та обласний центр, які координують діяльність працівників психологічної служби, організовують методичне забезпечення, районні центри відповідно забезпечують фахівцями психологічної служби віддалені навчальні заклади сільської місцевості.

     Приділяється належна увага соціальному захисту учасників навчально-виховного процесу, реалізується програма „Шкільний автобус“. Організованим підвезенням охоплено 9402 учні, що становить 100 % від загальної кількості школярів сільської місцевості, які того потребують.

     Підвезення учнів до місць навчання забезпечується 193 шкільними автобусами, з них 66 придбано за кошти місцевих бюджетів, 108 – державного бюджету, 2 – Світового банку. Протягом 2016 року придбано 22 шкільні автобуси.

     Забезпечується утримання у належному стані матеріально-технічної бази навчальних закладів. Вживаються енергозберігаючі заходи: проведено капітальний ремонт котелень у 47 закладах, у 45 відремонтовано внутрішні системи опалення, у 232 школах замінено віконні блоки на металопластикові (3,8 тис. шт.), у 4 котельнях змонтовано енергоефективні котли, утеплено 5 будівель навчальних закладів, встановлюються лічильники обліку теплової енергії, природного газу і холодної води. У 58 закладах відремонтовано дахи, у 91 – заміна і ремонт інженерних мереж. Реконструйовано та капітально відремонтовано внутрішні туалети відповідно до державних санітарних норм у 40 навчальних закладах.

     Продовжується робота щодо створення належних умов для безперешкодного доступу осіб з обмеженими фізичними можливостями до навчальних закладів. Так, в усіх школах-інтернатах та дитячих будинках споруджено пандуси, а також у 85 % загальноосвітніх навчальних закладів.

 

ОСВІТА ДЛЯ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ

(2016-2017 навчальний рік)

  

     У 2016/2017 навчальному році в області функціонують 18 шкіл-інтернатів різних типів, дитячий будинок для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, та 4 навчально-реабілітаційні центри, у яких навчається понад 3,3 тис. дітей.

     У 4 загальноосвітніх санаторних школах-інтернатах (міста Черкаси, Золотоноша, Тальне, Канів )  забезпечено загальною середньою освітою 1250 дітей, де навчальний процес поєднано з лікуванням і реабілітацією захворювань відповідно до профілю закладу та медичних показань (серцево-судинної системи, опорно-рухового апарату, неспецифічних захворювань органів дихання, органів травлення).

     994 дитини отримують корекцію вад розвитку та навчаються за спеціальними програмами у 9 спеціальних загальноосвітніх школах-інтернатах, серед яких 7 закладів для розумово відсталих дітей (Черкаська, Золотоніська, Смілянська, Михайлівська, Вільшанська, Ладижинська, Бабанська спеціальні загальноосвітні школи-інтернати), 2 – інтенсивної педагогічної корекції у містах Шполі та Корсунь-Шевченківському. Крім того, у Корсунь-Шевченківській школі-інтернаті для 18 дітей забезпечується корекція вад слуху за програмами для глухих та слабочуючих дітей, у Черкаській школі-інтернаті корекцію отримує  59 дітей з вадами зору.

     В інтернатних навчальних закладах області повне державне утримання забезпечено для 36 дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, з них 12 виховуються у Кропивнянському дитячому будинку для дітей шкільного віку Черкаської обласної ради, 16 – отримує корекцію вад розвитку у Чигиринському навчально-реабілітаційному центрі Черкаської обласної ради, 5 дітей отримують освітні послуги у Черкаському навчально-реабілітаційному центрі Черкаської обласної ради, 2 – навчаються у Шполянській спеціальній загальноосвітній школі-інтернаті І-ІІ ступенів Черкаської обласної ради, 1 – у Звенигородській загальноосвітній школі-інтернаті І-ІІ ступенів – спортивному ліцеї Звенигородської районної ради.

     Для 332 дітей дошкільного та шкільного віку з особливими освітніми потребами, зумовленими складними вадами розвитку, функціонують 4 навчально-реабілітаційні центри у містах Умань, Черкаси та Чигирин.

     У 2013 року Черкащина стала однією із шести областей учасників проекту „Інклюзивна освіта: крок за кроком“, який ініційовано Всеукраїнським Фондом „Крок за кроком“, і реалізувався за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку USAID серед шести областей України.

     У результаті реалізації проекту на базі Черкаської обласної психолого-медико-психологічної консультації (далі – ОПМПК) у 2015 році відкрито Інклюзивний ресурсний центр (ІРЦ). Завдяки функціонуванню центру та тісній партнерській взаємодії освітян з державними та громадськими організаціями області, батьківською громадськістю діти з особливими освітніми потребами мають змогу отримувати більш якісну освіту і соціальну адаптацію в умовах інклюзивного навчання. В ІРЦ зосереджено необхідні ресурси, обладнання, літературу для роботи з дітьми означеної категорії, створено базу даних ресурсів, послуг і закладів з інклюзивним навчанням. Спеціалістами ІРЦ проводиться навчання, надається широка консультативна допомога для батьків і педагогів, які працюють з дітьми з особливими потребами. Видано два методичні посібники щодо навчання дітей в умовах інклюзивного простору. З діяльністю ІРЦ можна детально ознайомитися на сайті Черкаської ОПМПК, де відкрито відповідну сторінку.

     Крім цього, у рамках діяльності Інклюзивного ресурсного центру створено громадську організацію для сприяння дітям з розладами спектру аутизму „Ми просто інші“. Також діє віртуальний клуб „Крок у майбутнє“ (на Черкаському освітянському порталі обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників) для батьків та педагогічних працівників, які працюють з дітьми з особливими освітніми потребами. Постійно поновлюються матеріали до таких рубрик: „Нормативно-правові документи“, „Батьківський всеобуч“ тощо.

     Наразі за інклюзивною формою у 71 загальноосвітньому навчальному закладі області (125 класів) навчається 141 дитина з особливими потребами. До штатних розписів навчальних закладів з інклюзивними класами введено 38 посад асистента вчителя.

     Крім цього, на базі Черкаської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №8 Черкаської міської ради та Черкаської спеціалізованої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №3 Черкаської міської ради створено 2 інтегровані класи для дітей із затримкою психічного розвитку та з порушенням опорно-рухового апарату.

 

КАДРОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ

(2016-2017 навчальний рік)

     Навчальні заклади області повністю укомплектовані педагогічними кадрами, розстановка їх умотивована і раціональна, здійснюється з урахуванням творчих здібностей і побажань педагогів. Загалом в області працює майже 32 000 педагогічних працівників. У тому числі у загальноосвітніх навчальних закладах – 13958, у дошкільних – 5054, у професійно-технічних понад 1 000 та понад 11 000 у вищих навчальних закладах.

     Серед них 70 Заслужених вчителів України та 555 педагогів, нагороджених нагрудним знаком „Відмінник освіти“.

     5048 педагогічних працівників (36,1 %) мають кваліфікаційну категорію „спеціаліст вищої категорії”, 4162 (29,8 %) – „спеціаліст першої категорії”, педагогічні звання „учитель-методист” – 1183 (8,4 %), „старший учитель” – 1945 (13,9 %).

     У вищих навчальних закладах Черкащини науково-педагогічну діяльність здійснюють близько 200 докторів наук та понад 1 000 кандидатів наук.

     У 2016 році у навчальні заклади області приступило до роботи 168 молодих спеціалістів, з них 10 – за розподілом, 9 – адресно-цільовими направленнями.

     Значна увага приділяється моральному стимулюванню педагогів. Упродовж 2016 року, за значний особистий внесок у розвиток національної освіти, багаторічну плідну педагогічну діяльність, 3 педагогічним працівникам було присвоєно почесне звання „Заслужений вчитель України”, 2 –Премію Верховної Ради України, 19 осіб нагороджено відомчими відзнаками Міністерства освіти і науки України. Обласною премією (5 000 грн) народного вчителя О.А.Захаренка, яка започаткована у 2007 році, щороку нагороджується 10 педагогічних працівників області.

     З метою виявлення, узагальнення і поширення досвіду роботи кращих педагогічних працівників, стимулювання творчої праці вчителів, підвищення їх професійної компетентності упродовж 20 років в області проводиться всеукраїнський конкурс „Учитель року”. Освітяни Черкащини впевнено демонструють свою фахову майстерність.

     У 2016 році за сприяння голови обласної державної адміністрації Юрія Ткаченка запроваджено премію імені О. А. Захаренка за перемогу у заключному (третьому) турі Всеукраїнського конкурсу „Учитель року“ за І місце – 20 тис. грн., за ІІ – 10 тис. грн., за ІІІ – 5 тис. грн..

     Так, у 2016 році на  Всеукраїнському конкурсі „Учитель року” Черкаську область представляли 4 педагогічні працівники, з них 2 визнані дипломантами, а Бурлака Олена Вікторівна, учитель історії Городищенського економічного ліцею стала переможцем, у своїй номінації, посівши І місце.

Черкаська обласна державна адміністрація © 2017